For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?

19/03/2017 af Jakob Rachmanski

Hvis jeg siger ordet ”journalist”, tænker du så først på ordet ”gul”, ”cykel” eller ”interview”? Jeg vender tilbage til spørgsmålet senere.

Folk er ofte usikre på, hvad der er den bedste beslutning i en given situation. Nogen gange kan vi befinde os i situationer, hvor det kan være svært at vide, hvad der er normal og gængs adfærd frem for det unormale og unikke.

Måske skal jeg skal tegne en ny forsikring, købe en forårsjakke eller beslutte, hvordan jeg bruger min virksomheds marketingbudget. Vidt forskellige situationer, som har det til fælles, at det ikke er sikkert, at jeg har den nødvendige viden eller erfaring til at foretage et valg, som jeg vil være tilfreds med.

Af samme grund søger folk efter tegn i omgivelserne, der kan vejlede deres handling i en bestemt retning.

Læs også: Orkestrér dine kunders vaner ››

Det handler om kontekst

Er glasset halvt tomt eller halvt fyldt? Måske tænker du, det kan virke ligegyldigt, om du vælger den ene formulering frem for den anden. Du tænker måske, at det højst kan være en (upræcis) indikation af, om du er optimist eller pessimist.

Forsøg viser imidlertid, at folk beskriver et vandglas som halvt fyldt, hvis det tidligere var tomt. Og folk vil omvendt sige, at et glas er halvtomt, hvis det tidligere var fyldt. Folk laver med andre ord slutninger om glasset og mængden af indhold. I dette tilfælde præcise slutninger på baggrund af de to beskrivelser af konteksten.

Den formulering, du vælger, bør derfor ikke være tilfældig. Du kommunikerer nemlig noget til din målgruppe, som påvirker dens adfærd. I dette tilfælde målgruppens oplevelse af mængden af vand i glasset.

Læs også: Hvilke oplevelser giver du dine kunder? ››

Når du bearbejder information

En af de teknikker, folk ubevidst bruger til at vurdere deres beslutninger er, hvor let eller vanskelig informationen er at bearbejde for dem. Graden af bearbejdning påvirker deres beslutning (og dømmekraft) uafhængigt af det faktiske indhold af kommunikationen.

Hvis de har nemt ved at bearbejde informationen bag et bestemt alternativ, har de også lettere ved at forestille sig, at andre har valgt netop dette alternativ. Derfor vil folk også have en tendens til at opfatte en beslutning, som noget der er normalt og mindre unikt, hvis det er let at bearbejde informationen og nemt at forestille sig.

Tilsvarende vil det gælde, at unikke produkter – og de beslutninger som fører folk til dem – gerne skal være vanskeligere at bearbejde. Simpelthen fordi en beslutning, der er let at bearbejde for folk, ikke vil leve op til deres forestilling om, hvor vanskeligt det er træffe beslutningen.

Derfor kan husrådet om, at du altid skal forenkle beslutningsprocessen for din målgruppe, paradoksalt nok føre til, at færre i din målgruppe træffer beslutning, som du ønsker. Du har ganske enkelt gjort det så let for dem, at det ikke matcher deres forestilling om, hvor svært det er gennemføre beslutningen.

Tænk på en beslutning, der har vidtrækkende konsekvenser, som eksempelvis huskøb. Mange mennesker vil også have nogle forestillinger om, hvordan beslutningsprocessen skal være. Og hvis beslutningsprocessen faktisk viser sig at være for simpel, kan potentielle huskøbere ende med at blive mistroiske.

Se også: Gratis seminar om Inbound marketing ››

Ord der hænger sammen

Der findes forskellige sproglige elementer, som enten kan vanskeliggøre eller lette forståelsen af det budskab, du vil have folk til at bearbejde. Her kan vi vende tilbage til spørgsmålet i indledningen.

For betydningen af ordet ”journalist” er tættere knyttet til et ord som ”interview” end til ord som ”gul” og ”cykel”. Derfor vil en artikel ofte være lettere at bearbejde for folk, ved at knytte nogle relaterede begreber sammen, hvor betydningen af ordene er tættere forbundet til hinanden.

Dine argumenter vil typisk være lettere at forstå, og blive opfattet som mere holdbare, når du bruger ord, der betydningsmæssigt har en tæt relation end, hvis du bruger et begrebsunivers, hvor betydningen af ordene ikke er lige så tæt relateret. Derfor kan du hjælpe din målgruppe, så de får lettere ved at bearbejde dit budskab, ved at bringe de rette ord i spil i din kommunikation. Du gør dit budskab mentalt mindre besværligt at forstå.

Hvis du vil se, hvad mentalt besvær betyder for, hvor godt vi kan lide budskabet og hvor troværdigt vi vurderer det, så læs med i næste nyhedsbrev.

Hvis du ikke kan vente helt så længe, så kontakt Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dkallerede i dag.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015