For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Drikker du vin af et papkrus?

27/06/2016 af Morten Lorentzen

Sommerferien står for døren. For mange er det lig med varme grillaftener og eventuelt en fly-tur sydpå.

Grill betyder for mig, at der er også skal rødvin på bordet.

I den forbindelse så forestil dig følgende lille tankeeksperiment. Du kommer ned til din lokale vinhandler, der reklamerer med, at du får fire papkrus sammen med den rødvin, som du bestemmer dig for at købe.

Den slags salgsfremstød er der selvfølgelig ingen vinhandlere, ved deres fulde fem, der ville sætte i værk. Alle, både kunder og vinhandlere ved, at det er en dårlig salgsstrategi.

Her er et andet tankeeksperiment.

Du skal rejse sydpå og tager efter planen flyet mod din destination. Da du er ankommet, mangler du blot din bagage før du kan køre mod hotellet. Men ak og ve, din bagage er forsinket. I stedet for at være, hvor du er, er den i et andet land flere tusinde kilometer borte.

For at råde bod på miseren, tilbyder rejseselskabet dig en Smartbox (Middag for 2) til 499 kroner, som du kan bruge når du kommer hjem samt en øl eller sodavand efter eget valg i lufthavnsterminalen plus et taletidskort på 1 €.

Ville det være bedre for rejseselskabet at udelade taletidskortet og nøjes med Smartbox og drikkevarer?

Afsender og modtager tænker forskelligt

Mange virksomheder bruger netop den strategi, at mere altid er bedre, når de markedsfører deres egne produkter og ydelser. Men forskning tyder på, at ”mere er altid bedre”-strategien er en farlig vej at gå.

Den menneskelige psykologi er sådan indrettet, at modtageren af fx kompensationspakken har tendens til at devaluere værdien af den samlede pakke, hvis der er elementer med i pakken, som er ubetydelige. Som fx et taletidskort med 1 €.

Når du skal udvikle den perfekte markedsføring, opleves mindre nogle gange derfor som mere. For den endelige vurdering foretages jo med modtagerens øjne.

Lær at tænke som dine kunder med disse fire simple skridt

Brug disse fire steps, så du bedre kan sætte dig i dine kunders sted:

  1. Find først alle de positive karakteristika ved dit produkt, som du har i din eksisterende beskrivelse af produktet. Har du ikke allerede beskrivelsen klar, så må du hellere se at få den lavet. Kunden skal jo vide, hvad de køber.
  2. Vurdér hver enkelt af kvaliteterne på en skala fra 1-5. Forbrugerne bruger ofte ikke voldsomt mange kræfter på en reel (saglig) vurdering af de produkter de køber. Det handler snarere om den rigtige mavefornemmelse. Så med mindre dit produkt er et højinvolveringsprodukt, behøver din skala ikke at være særligt finmasket.
  3. Sæt et mål for den oplevelse, som dine kunder skal have af dit produkt. Hvis du har respekt for dit produkt, sætter du målet til 4 på din 5-punkts skala. Det afgørende er dog, at du har en kvantitativ idé om, hvilket leje du vil have, at kundens oplevelse skal ligge på.
  4. Fjern nu alle de karakteristika fra din beskrivelse, der trækker gennemsnittet ned.

Ender du med mere end 5-6 karakteristika, så hop tilbage til punkt 2.

God sommer og sæt i gang:-)

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015