For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

18/12/2015 af Lasse Hinke

Vidste du, at intensiteten af dine følelser bliver påvirket af, om det er mørkt eller lyst? Jeg anede det ikke, før jeg faldt over en artikel, der nævnte det. Det måtte jeg undersøge lidt nærmere. Nu bruger vi det, når vi inviterer til møde med kunder. Det kan du også gøre.

Vores beslutninger er påvirket af vores følelser. I høj grad endda. Du lader dig vejlede af dine følelser, når du vurderer risici. Du føler efter, når du skal involvere dig i en bestemt aktivitet.

I stedet for at vurdere på baggrund af fx statistisk materiale, spørger vi os selv om, hvordan vi føler. Sådan gør dine kunder også. Og derfor er det vigtigt at kunne forudsige følelser, for at skabe en bedre kundeoplevelse.

Følelser gør dig glad, ophidset, eftertænksom, vred og lykkelig. De er med andre ord vigtige redskaber for, at du kan forstå din omverden og færdes sikkert i den. Sådan har dine kunder det også.

Læs også: Vil du have et salgsråd, der kan redde dit ægteskab! 

Belysning har betydning

De fleste vil nok kunne nikke genkendende. Solskindage gør os mere optimistiske. Men som Jakob fortalte mig, tyder studier faktisk på, at både de positive og de negative følelser, du oplever, bliver mere intense under kraftig belysning.

Er du ked af det eller nervøs, rammer følelsen dig hårdere, når du befinder dig i et oplyst lokale. Hvis du derimod er glad eller opstemt, vil du føle det kraftigere under stærk belysning. Så den forelskede køber måske en større buket blomster hos blomsterhandler, hvis der ikke er sparet på belysningen.

Skænk med andre ord omgivelserne en tanke, hvis du vil påvirke dine kunders følelser.

Læs også: “Han overtalte mig til at gå i seng med ham”

Relationer og forudsigelse af dine følelser

Følelser får os til at gøre noget. De leder til handling.

Følelsen af frygt fik vores forfædre til at flygte fra farlige rovdyr. Men det gav dem også mod til at jage et bytte, de mente, at de kunne nedlægge. I dag er det noget fredeligere.

I dag flygter vi i bedste fald fra huslige pligter. Og jager piger i lårkort. Men det er stadig vores følelser, der har en væsentlig magt over vores handlinger. Vi køber den nyeste iPhone eller et par smarte gummisko for at pleje vores image og anseelse. Det vækker nemlig følelser i os.

Men blot fordi følelser er omdrejningspunktet for mange af vores beslutninger, betyder det ikke, at følelserne er uforudsigelige. Vi reagerer nogenlunde ens, når det kommer til stykket. Særligt hvis noget påvirker os negativt.

Læs også: Din hjerne forfører dig

Forudsig hvordan dine kunder vil reagere

Dårlige oplevelser er som bekendt ikke værd at samle på. Det eneste, du får ud af det, er vrede kunder.

Men med en god forudsigelse, kan du vende en potentiel dårlig kundeoplevelse til en, der er god. Den gode forudsigelse kan være med til at styrke din forretning.

Hvad hvis du på forhånd vidste i hvilke situationer dine kunder bliver irriterede, stressede, utålmodige og vrede? Og hvordan de præcis føler? Ja, så kan du informere dem og hjælpe dem videre.

Når du er bedre forberedt, undgår dine kunder ubehagelige overraskelser. De får i stedet  gode oplevelser.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du forudsiger dine kunders humør. Og hvordan du påvirker dem og omsætter deres oplevelse til en god forretning, så kontakt mig på telefon 24 27 32 54 eller lasse@relevans.dk

Et svar på “Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015