For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Din hjerne forfører dig

19/07/2015 af Jakob Rachmanski

Hjernen er med sine 125 mia. nerveceller den mest komplekse størrelse, vi kender til. Denne fedtklump på godt 1 kilo er ansvarlig for, hvad vi føler, mener, tænker, oplever, vurderer og beslutter.

Hjernen får os til at drømme, digte og forestille os virkeligheden ganske anderledes end den faktisk er. Hjernen gør det muligt for os at lægge planer for fremtiden, den sætter os i stand til at prioritere vores ønsker, og den giver os evnen til at kommunikere med andre mennesker. Hjernen gør os bevidste. Den gør os til dem vi er.

Men hjernen leder os også på afveje.

Læs også: Bliv klogere på andre irrationelle adfærdsmønstre ved at klikke her.

Du bliver snydt

Vi snydes til at formode ting om verden, der ikke passer. Vi træffer beslutninger, der systematisk afviger fra det rationelt optimale. Vi fortsætter blindt med aktiviteter, som vi egentlig burde være stoppet med, fordi vi synes, vi har investeret en masse ressourcer.

Vi bekræfter det, vi tror på i forvejen og ignorerer samtidig alt det, der kan modsige vores overbevisninger. Vi overvurderer vores evne til at færdiggøre de projekter, vi er gået i gang med.

Vi fornøjer os med forbrugsgoder, vi ikke har brug for. Og vi bruger mængden af produkter som parameter for hvor lykkelige vi er, selvom vi oftest bliver gladere af at dele oplevelser sammen med mennesker, vi kan lide. Vi vurderer vores egen succes ved at sammenligne os med andre, på trods af at det ville give langt mere mening at se på, hvad vi selv havde lyst til.

Vi ved typisk ikke, hvad vi føler. Ofte fortæller vi ikke, hvad vi ved. Og tit gør vi heller ikke, det vi siger, vi vil gøre.

Læs også: Hvis du klikker her, kan du se et videoklip med Jakob Rachmanski, vores adfærdsguru. Det er nemt, det er gratis. What’s not to like?

Du er en hulemand (eller hulekvinde)

Hvorfor gør hjernen – denne fantastiske størrelse – os på en og samme tid både i stand til at foretage bemærkelsesværdige bedrifter og snyder os til at udføre de mest simple handlinger? Det gør den, fordi den i virkeligheden er optimeret til noget helt andet end det vi bruger den til.

Hjernen er bygget til stenalderen, men vi bruger den til at navigere i en computeralder – og det skaber problemer. Vores liv handler nemlig i bund og grund om at overleve og sikre, at generne lever videre. I den rækkefølge.

Til det formål er vi udstyret med en hjerne, som konstant kategoriserer den information vi modtager efter tre spørgsmål: ”Kan det slå mig ihjel?”, “Kan jeg spise det?”, ”Kan jeg have sex med det?”. Hvis der er overhængende sandsynlighed for at svare bekræftende på det første spørgsmål, bliver de to sidste naturligvis af mindre betydning.

Og vi er faktisk ret dygtige til at putte i en af de tre nævnte kasser. Var vi ikke det, var vi i problemer. Som art vel at mærke. Ikke bare personligt som dig og mig.

Men det jæger-samler samfund, som vores hjerne evolutionært er udviklet til, er ikke det samme miljø, som den skal træffe beslutninger i i dag. Hjernens biologiske udvikling har blot ikke kunne følge trop med den hast, som vores samfund har udviklet sig med kulturelt og teknologisk.

Læs også: 10 grunde til at du er menneske

Håb forude

Der er imidlertid håb forude, for ved at kende de psykologiske og sociale mekanismer, der påvirker vores adfærd, kan vi blive bedre til at korrigere for de fejltagelser, vi uundgåeligt kommer til at lave hele tiden. Forståelsen af de måder, som mennesker opfører sig på, og hvorfor de gør som de gør, er nemlig afgørende for at vi efterfølgende bedre kan træffe ordentlige beslutninger.

Du kan vælge at lukke øjnene for de forudsætninger, vi er givet fra naturens hånd, som begrænser vores opmærksomhed, viljestyrke, tålmodighed og evnen til at træffe fornuftige valg. Du kan selvfølgelig også vælge at gøre noget ved det.

Vil du vide mere om i hvilke sammenhænge, du bør tage højde for dine kunders fejltagelser – og dine egne?

Kunne det ikke være relevant at få redskaber til at korrigere for fejltagelserne på en hensigtsmæssig måde? Så kontakt Lasse Hinke på 3326 7140. Eller tjek vores kurser om adfærdspsykologi lige her. Tænk på, hvad du kan gå glip af.

5 svar på “Din hjerne forfører dig”

  1. Pingback: Relevans
  2. Pingback: Relevans
  3. Pingback: Relevans
  4. Pingback: Relevans
  5. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015