For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter

11/05/2016 af Jakob Rachmanski

Er du nysgerrig efter at vide, hvorfor kunderne nogle gange undlader at købe dit produkt, selv om de har et erkendt behov?

Ville det ikke være herligt, hvis du kunne lukke flere ordrer (eller understøtte salget) ved at benytte dig af små psykologiske greb, når du kommunikerer med din målgruppe?

Vil du have en bedre forståelse af, hvad du skal gøre, for at få dem til at sige ja frem for nej?

I så fald er du ikke alene.

Der er mange måder, du kan få din vilje på. Hvis du ikke kan kidnappe dine kunder, og tvinge dem til at købe, er der heldigvis andre effektive og mere subtile overtalelsesmekanismer, du kan gøre brug af. Disse kan endda være at foretrække, fordi din målgruppe vil være dig venligere stemt.

Læs også: Han overtalte mig til at gå i seng med ham

Skab den gode oplevelse, så øger du salget

Med de rette forudsætninger vil dine kunders oplevelse understøtte dit salg. Glade kunder køber, kan man sige.

Men der er et kedeligt forbehold. For gode oplevelser ender faktisk ikke altid med et salg, som overskriften ellers antyder.

Ofte vil vi som forbrugere foretrække mange alternativer frem for færre. Men mange muligheder kan sommetider hæmme vores beslutning om at købe.

Når der er mange alternativer, der konkurrerer om min opmærksomhed, har jeg også vanskeligere ved beslutte mig. Det bliver sværere for mig at optimere min beslutning om, hvad der er bedst for mig at købe.

Sjovt nok kan mange gode alternativer derfor gøre min købsoplevelse dårligere end den ville have været, hvis der havde været et mere sparsomt udbud. For valgte jeg nu rigtigt, da jeg købte den model cowboybukser frem for de ni andre modeller, som jeg jo ikke købte?

Med forbeholdet klaret, kan vi vende tilbage til, hvorfor den gode oplevelse øger dit salg. Det handler om mental bearbejdning.

Læs også: Psst… har du lige et øjeblik?

Skab det rigtige mentale flow

Din målgruppes motivation er en hjørnestenene for, at dit salg kan lykkes. Derfor er det også centralt for mange, der arbejder med salg, at finde måder hvorpå de kan skabe større motivation og velvilje hos dem, som de ønsker at påvirke.

En af de måder du kan øge motivationen hos din målgruppe, er ved at fokusere på, hvad der anstrenger dem.

Mennesker har det generelt dårligt med at anstrenge sig. Den indsigt kan de fleste sikkert nikke genkendende til. Derimod er der mange, som ikke tager konsekvensen af den viden og bruger den, når de skal øge motivationen for deres produkt.

Men det er en stor fejl. For den negative følelse, som er en direkte følge af den anstrengelse, målgruppen føler, smitter af på oplevelsen af dit produkt. Hvis din målgruppe har en oplevelse af, at de skal anstrenge sig, vil de med andre ord komme til at synes dårligere om dit produkt.

Vil du have tips til, hvordan du skaber den optimale kundeoplevelse?
Så tilmeld dig vores seminar om Customer Experience Management

Hvad opnår eller undgår din målgruppe?

Heldigvis kan du gøre dit til at modvirke denne uvelkomne følelse hos din målgruppe.

Prøv at overveje nøje, hvad det er, du sælger. Hvad skal de bruge dit produkt til. Hvilke følelser vil du gerne vække hos din målgruppe?

Der er stor forskel på, hvordan du bør kommunikere salg af cykelhjelme, eller hvis du sælger chokolade. Du spiser ikke chokolade for at undgå noget. Du gør det tværtimod, for at opnå velvære.

Omvendt er den altovervejende grund til at bruge cykelhjelm, fordi du ønsker at undgå noget. Nej, man ser måske ikke skide smart ud, men hvis uheldet er ude, er alternativerne til at se godt ud, til at få øje på. Og det skal din kommunikation selvfølgelig afspejle.

Vil du have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sælge dit budskab optimalt, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Lasse Hinke på 3326 7140 eller send ham en e-mail på lasse@relevans.dk.

2 svar på “Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter”

  1. Pingback: Relevans
  2. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015