For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015 af Jakob Rachmanski

Du er doven, til fals for trick-formuleringer, et umælende får. Og så er du bange. Måske er det på tide, at du bliver lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre? Du får 10 grunde til at du er et menneske her:

1. Du er doven
…så du læser kun overskriften, hvis du kan nøjes. Derfor kan du også godt lide hitlister og artikler der opsummerer essensen for dig med 10 gode grunde til at gøre det ene eller andet. Du gør sjældent noget, hvis du ikke ved, hvad du skal gøre. Du foretager dig ikke noget, med mindre der er tydelige tegn der indikerer fordele for dig ved at handle. Derfor vælger du som oftest ikke. I stedet afstår du fra at vælge.

2. Du er til fals for trick formuleringer
…så du er et nemt offer, som køber trøjen, der er nedsat til halv pris. Også selvom du kan få en i samme kvalitet, der er billigere, som ikke er på tilbud. Du køber mere end du har brug for, hvis du kan få ”tre og den billigste er gratis”.

 3. Du er et får
…for når du er i tvivl om, hvad du selv vil, ser du på andre og følger trop. Du bryder dig ikke om at føle dig udenfor, og derfor køber du det, der allerede er prøvet af andre. Derfor går du forbi tiggeren på gaden, fordi andre også gør det. Derfor siger du ikke din mening, når gruppen er enig og lederen har talt.

 4. Du er bange
…og derfor vælger du oftest det sikre. At tabe er som bekendt meget farligere end at vinde, så du spiller ikke med stor risiko. Når du optimerer aktiviteter, gør du det i små velkendte steps, for at sikre dig den lille gevinst. Derfor kører du også gerne langt for at spare lidt håndører.

5. Du er arrogant
…så når andre har succes, skyldes det særlige omstændigheder ved situationen. Du har derimod succes på grund af velovervejede beslutninger, der påvirker forløbet i den succesfulde retning. De andre er blot heldige, du er tværtimod dygtig.

6. Du tager smutveje
…for lettere at træffe beslutninger. Du skyder genvej, når du skal udregne besparelser. Derfor synes du også, at det bedre at få 25 % rabat på en vin til 80 kr., så den nu koster 60 kr., end at spare en tyver.

7. Du tænker kortsigtet
…så du investerer ikke energi, hvis ikke du ikke kan se guleroden lige foran dig. Derfor frister én lille eksklusiv æske chokolade, du kan få omgående, mere end to æsker som du skal vente én uge på. Fristelser lokker dig ikke lige så meget, hvis du først modtager gevinsten om lang tid.

8. Du dvæler ved fortiden
…og derfor ser du filmen færdig, selvom du egentlig synes, at den er spild af tid (for du har jo allerede brugt en time på den). Men hvad får du reelt ud af det? Forlængelse af pinen med 45 min. Derfor nedlægger du heller ikke det projekt, der er lagt mange ressourcer i, selvom at det må være oplagt for enhver, at det bevæger sig i den forkerte retning.

9. Du efterrationaliserer
…så du fortsætter med en aktivitet, som du egentlig burde være stoppet med. For ”Har man sagt A, må man også sige B”, argumenterer du stædigt. Du retfærdiggør, at årsagen til at fortsætte må være, at det er værd at fortsætte. Men du efterrationaliserer, fordi du ikke kan håndtere to modstridende tanker.

10. Du har tvangstanker
… så når du har fået stillet 10 råd i udsigt, og du kun har fået de 9, synes du ikke, at listen er komplet. Og det forringer selvfølgelig hele din oplevelse. At fuldende en opgave er nemlig et mål i sig selv for dig. Også selvom det ikke tjener noget dybere formål.

11. Du kan godt lide at få en bonus
Vil du have et bonusråd? Selvfølgelig vil du det. For det er jo en bonus, og den havde du ikke forventet. Så nu er du glædeligt overrasket.

Du udskyder vanskelige beslutninger. Besværlige valg, som du godt ved er nødvendige, venter du med til i morgen. Men der er ingen vej uden om. Du bliver nemlig ikke automatisk klogere af at vente. Heller ikke selvom du ihærdigt prøver at bilde dig selv ind, at beslutningsgrundlaget i morgen er meget bedre. For det er det ikke, og det ved du godt. Så beslutningen bliver ikke nemmere at træffe i morgen.

Men hvis du vil blive lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre, så kontakt os. Hvis du vil vide, hvordan du bruger den viden til at skabe adfærdsændringer, så får du nummeret lige om lidt.

Morten sidder klar ved telefonen og venter på DIT opkald. Skuf ham ikke (så gør du ham ked af det) og ring på 33267152.

Hvorfor vente? Lad være med at vente til i morgen.

Bliv klogere på andre irrationelle adfærdsmønstre ved at klikke her.

Hvis du klikker her, kan du se et videoklip med mig. Det er nemt, det er gratis. What’s not to like.

 

4 svar på “10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)”

  1. Pingback: Relevans
  2. Pingback: Relevans
  3. Pingback: Relevans
  4. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015